نمای کرتین وال چیست؟


کرتین وال (Curtain Wall) به معنای دیوار شیشه ای است که ضمن عایق حرارتی بودن با ایجاد فاصله مابین فضای داخل ساختمان ها (سازه )و قسمت بیرون آن نسبت به تامین نور از یک طرف و زیباسازی ساختمان از طرف دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

نمای کرتین وال یکی از مدرن ترین نماهای موجود صنعت ساختمان درقرن اخیر می باشد. با توجه به مشخصات فنی سازه ها و شرایط اقلیمی هر کشور کاربردهای  متفاوتی را شامل می گردد.

۱– ساختار نمای کرتین وال (Curtain Wall) :

نمای کرتین وال ترکیبی از سه آیتم :

  • الف: پروفیلهای آلومینیوم اختصاصی ( لامل عمودی و ترنزوم افقی )
  • ب : انواع شیشه دو جداره و یا سه جداره ( باترکیب های بسیار متنوع از نظر رنگ و سکوریت و لمینت )
  • ج :  لاستیک های درزبند از جنس EPDM

می باشد .

 

۲– مزایای نمای کرتین وال (Curtain Wall) در رویت نما(قسمت بیرون سازه ) :

الف : زیبا سازی نما با انتخاب شیشه های رنگی مختلف شامل رنگی ساده و رفلکس با کیفیتهای مختلف تولیدی کشورهای بلژیک و ایران و چین .

ب: جذاب کردن هرچه بیشتر نما با استفاده از مدول های بسیار بزرگ ( در نمای ساختمان استفاده از مدول های بزرگ ضمن ارتقاء کارائی نما از نظر عایق بودن زیبائی نما را چند برابر می نماید .)

ج : محدود کردن رویت داخل ساختمان از قسمت بیرون با توجه به رفلکس بودن ذاتی شیشه های ساده و رفلکس کامل بودن شیشه های رفلکس در طول روز .

 

۳– مزایای نمای کرتین وال (Curtain Wall) در قسمت داخل سازه :

الف : امکان ایجاد محیط ایده آل با کنترل رنگ و شدت و ضعف نور داخل با انتخاب  نوع شیشه و با توجه به تنوع گسترده رنگ شیشه  و امکان کنترل نفوذ نور به داخل با انتخاب میزان رفلکس .

ب : ایجاد فضای بسیار آرام  متناسب با نوع انتخاب شیشه دو جداره یا سه جداره و با استفاده از تزریق انواع گاز در ما بین لایه های شیشه ها و همچنین تکنیک لمینت .

ج : امکان محاسباتی نمودن مصرف انرژی با انتخاب انواع شیشه دو جداره یا سه جداره با استفاده از نوع شیشه از قبیل سانرژی ( Sunergy )  یا لو – ئی ( Low- E )  و تکنیک تزریق گاز و لمینت .

د : داشتن فضای دید گسترده با توجه به مدولاسیون نمای کرتین وال در ابعاد مدولهای بزرگتر.

ه : زیبائی پروفیل های آلومینیومی عمودی ( لامل ) و  افقی ( ترنزوم ) با توجه به امکان ارائه آنها در انواع رنگ پودری کوره ای ( به روش الکترو استاتیک ) مطابق استاندارد RAL   و همچنین رنگهای بسیار زیبا ی براق و مات به روش آنادایزینگ و همچنین طرح های متنوع دکورال ( چوب ) .

و : مصون بودن از گرد و غبار و امکان نفوذ حشرات ریز به داخل سازه که هم جنبه بهداشت محیط داخل و بهداشت تنفسی را در پی دارد .

۴– بازشوی نمای کرتین وال (Curtain Wall):

در انواع نمای کرتین وال تولیدی این شرکت امکان ایجاد مدول های بازشونده به بیرون و یا داخل به صورت تک حالته و دو حالته وجود دارد.

۵– مزایای نمای کرتین وال (Curtain Wall) از نظر فنی و مهندسی:

الف : ساختار نمای کرتین وال به گونه ای است که هیچگونه بار مرده ای را بر ساختمان وارد نمی کند.بنابراین یکی از مهمترین مزایای استفاده از نمای کرتین وال سبک سازی سازه می باشد.

ب : عایق بودن مطمئن و شکستن پل حرارتی در سازه ها

ج : انعطاف پذیری (Flexibility) در مقابل شرایط جوی از قبیل انبساط و انقباض و تنش های ناشی از فشار باد، فشار ناشی از اختلاف دمای بیرون و درون سازه، نشست سازه، حرکت سازه (مخصوصا در ساختمان های بلند مرتبه) و نیروهای ناشی از زلزله های خفیف.

انواع نمای کرتین وال

 

۱ -نمای کرتین وال (Face Cap)

یکی از زیباترین و مطمئن ترین نماهای ساختمانی که از ترکیب پروفیل های لامل (عمودی) و ترنزوم (افقی) و شیشه های دو جداره یا سه جداره تشکیل می گردد نمای کرتین وال Face Cap می باشد.از مهمترین خصوصیات این نوع از نمای کرتین وال امکان اجرای آن در ساختمان های با طبقات بسیار زیاد و همچنین آب بند و سیلد بودن آن از قسمت داخل نما و همچنین بیرون نما با استفاده از لاستیک های EPDM می باشد.

در این نوع از نمای کرتین وال حد فاصل مدول های شیشه ای معمولا کاور یا درپوشی آلومینیومی به عرض حدود ۵ سانتی متر قابل رویت می باشد.

 

 

۲-نمای کرتین وال فریم لس (Step Unit)

یکی دیگر از زیباترین و مطمئن ترین نماهای ساختمانی که از ترکیب پروفیل های لامل (عمودی) و ترنزوم (افقی) و شیشه های دو جداره یا سه جداره تشکیل می گردد نمای کرتین وال فریم لس Step Unit است.از مهمترین جذابیت های این نوع از نمای کرتین وال امکان اجرای آن در ساختمان های بسیار مرتفع است و مدول ها جدا از هم در محیط کارگاهی با دقت بسیار زیاد تولید و پس از ترکیب با شیشه جهت نصب به محل پروژه منتقل می گردد

در این نوع از نمای کرتین وال امکان اصلاح مدول ها در صورت شکستگی در نما را راحت تر فراهم می نماید و با توجه به هم رنگ بودن آلومینیوم دور مدول ها با رنگ شیشه ها رویت نمای یکسانی را برای بیننده فراهم می نماید.

اصطلاح Step Unit در این نوع از نمای کرتین وال به مفهوم ساختار شیشه دوجداره یا سه جداره پله ای در مدول های این نوع از نما می باشد که بیرونی ترین سطح شیشه در این مدول ها نسبت به سطح های داخلی از مساحت بیشتری برخوردار می باشد.

۳-نمای کرتین وال فریم لس (U-Channel)

یکی دیگر از زیباترین و مطمئن ترین نماهای ساختمانی برای ساختمان های کم طبقه که از ترکیب پروفیل های لامل (عمودی) و ترنزوم (افقی) و شیشه های دو جداره یا سه جداره تشکیل می گردد نمای شیشه ای | کرتین وال فریم لس U-Channel می باشد.از مهمترین خصوصیات این نوع از نمای شیشه ای | کرتین وال نصب مدول های شیشه ای بدون نیاز به فریم خاص از قسمت بیرون سازه می باشد که حاصل کار ایجاد یک نمای بدون فریم می باشد.

اصطلاح U-Channel در این نوع از نمای شیشه ای | کرتین وال به خاطر استفاده از اسپیسر خاص مابین لایه های شیشه های دو یا سه جداره می باشد که امکان نصب مدول های شیشه ای به لامل های عمودی و عرضی را فراهم می نماید.

در این نوع از نمای شیشه ای  | کرتین وال حد فاصل مدول های شیشه ای با لاستیک EPDM و چسب های اختصاصی بسیار قوی پر می گردد.

 مدول های شیشه ای مورد استفاده در نمای شیشه ای | کرتین وال فریم لس U-Channel را SG نیز می نامند که بیانگر دو مفهوم Silicon Glass و Structural Glass می باشد.

 

۴ -نمای شیشه ای | کرتین وال یونیتایز (Unitize)

نمای شیشه ای |  کرتین وال (Curtain Wall) یونیتایز به منظور ایجاد سرعت و دقت در نما و همچنین انعطاف پذیری نما در برابر حرکت عرضی ساختمان کاربرد دارد.

روش اجرای این نوع از نمای شیشه ای |  کرتین وال (Curtain Wall) به این صورت است که پس از نقشه برداری و طراحی نما و مدولاسیون که بر اساس مدول های بسیار بزرگ با قابلیت داشتن تقسیمات در داخل هر مدول طراحی می گردد نسبت به ساخت در کارگاه تولیدی و با ابزار دقیق (CNC) و سپس حمل و نقل و انتقال به محل نصب با بالابر یا جرثقیل و نصب به صورت هنگینگ در محل از قبل زیرسازی شده اقدام می گردد.

سرعت و دقت مزیت های مهم این نوع از نمای شیشه ای |  کرتین وال (Curtain Wall) می باشد.

در سیستم نمای شیشه ای |  کرتین وال (Curtain Wall) یونیتایز هر مدول مستقل از مابقی بوده و از استقرار و انعطاف پذیری خاص به خود تبعیت می نماید.

برخی پروژه های نمای کرتین وال

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *